W imieniu KŻUW oraz Szkutni Wisła zapraszamy wszystkich członków, osoby stowarzyszone i sympatyków naszego klubu na jednodniowe szkolenie z obsługi i napraw usterek silnika jachtowego! Ze względu na duże zainteresowanie przygotowaliśmy dla Was w tym roku aż 2 terminy!
📆Kiedy? 13 i 14 grudnia 2025 r. w godzinach 11:00-19:00
📍Gdzie? ul. Wał Miedzeszyński 295, Warszawa
💸Cena kursu dla KŻUW: 470 zł/os. (cena regularna: 580zł/os.) płatne w 2 ratach (zaliczka – 250 zł w momencie otrzymania potwierdzenia zapisu na kurs, II rata – 220 zł w dniu kursu)
Kurs ten skierowany jest przede wszystkim do żeglarzy. Naszym celem jest, abyście przestali „bać się” silnika, zrozumieli jego działanie i przyczyny niedomagań i potrafili samodzielnie usunąć najczęściej występujące usterki. Dlatego nie tylko omówimy od podszewki zasady jego pracy, funkcje poszczególnych systemów i podzespołów oraz osprzętu, ale też przećwiczymy wszystko na prawdziwym, działającym silniku w praktyce!
Część wykładowa (2,5 godziny):
☑️ Budowa i ogólne zasady działania silników wysokoprężnych (prezentacja na slajdach oraz na przykładowym silniku na żywo)
☑️ Omówienie pracy i kontroli systemów: zasilania: paliwowego (pompa niskiego i wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze, przewody paliwowe, filtry i odstojniki), powietrza, odmy, chłodzenia (obieg otwarty i zamknięty, pompa, wymienniki ciepła, termostat), mokrego wydechu, systemu smarowania i rozrządu
☑️ Elektryka wokół silnika: alternator, rozrusznik, świece żarowe, prostowniki, ładowarki, bezpieczniki, heble itd.
☑️ Omówienie sytuacji: zapowietrzenia, wody w paliwie, zanieczyszczenia paliwa bakteriami, przyczyn przegrzewania się silnika, przeprowadzania serwisu olejowego
☑️ Przekładnie – omówienie typów S-drive i redukcyjno-nawrotnej z wałem śrubowym; olej w przekładni, uszczelka kadłuba, uszczelniacz (smarownica) linii wału
☑️ Rozwój technologii i różnice w trendach konstrukcyjnych 'dawniej i dziś’
☑️ Pokaz i omówienie filmów z awarii silników diesla na jachtach
Część praktyczna (ok. 6 godz.):
⚙️ Awaryjne uruchamianie i gaszenie silnika (symulacja awarii stacyjki i systemu wyłączania – odpalimy i zgasimy silnik na różne sposoby z pominięciem konsoli – zwarciem styków na rozruszniku, zgasimy go na różne sposoby: przez odprężnik, przez odcięcie paliwa z pompy i zdławimy odcięciem powietrza)
⚙️ Uruchamianie silnika na słabym akumulatorze – z pomocą ręczną (omówimy możliwość zakręcenia kołem zamachowym liną i pasem transportowym)
⚙️ Odpowietrzanie – doprowadzimy celowo do zapowietrzenia układu paliwowego, po czym przeprowadzimy procedurę odpowietrzania i ponownego uruchomienia silnika
⚙️ Wymiana oleju i filtra
⚙️ Wymiana paska klinowego alternatora
⚙️ Uruchomienie silnika z otwarta pokrywą zaworów, omówienie mechanizmu odprężnika oraz regulacji luzów zaworowych
⚙️ Sytuacja „podpartego” zaworu i braku kompresji
⚙️ Sytuacje braku chłodzenia: wyjęcie i inspekcja impelera pompy wody, ponowny montaż; co robić w przypadku stwierdzenia uszkodzenia i braku zapasowej części? – alternatywne metody chłodzenia silnika w sytuacji kryzysowej
⚙️ Grzanie się silnika c.d. – awarie termostatu; jak zdemontować i przetestować termostat w kambuzie?
⚙️ Czyszczenie i odpowietrzanie filtra wody zaburtowej
⚙️ Co robić w przypadku stwierdzenia wody lub bakterii w zbiorniku paliwa, oczyszczanie ropy, podłączenie silnika pod awaryjny zbiornik, grawitacyjne sposoby transferu paliwa między zbiornikami i kanistrami
⚙️ Zastosowanie pompy wody silnika w funkcji awaryjnej pompy zęzowej – przetestujemy i zmierzymy wydajność takiego rozwiązania
W trakcie zrobimy sobie kilka krótkich przerw na przewietrzenie umysłu i przerwę na obiad – można np. zamówić jedzenie z dowozem.
Szkolenie poprowadzi Olek Hanusz, kapitan jachtowy, armator kolejnego jachtu morskiego, mechanik – amator od czasów, kiedy sam naprawiał swoje stare samochody w czasach młodości, wielbiciel i entuzjasta silników stacjonarnych i zaburtowych. Naszym „pacjentem” będzie klasyczny dwucylindrowy silnik Volvo Penta MD7A
[ZAPISY ZAMKNIĘTE]
📝W celu zapisania się na szkolenie prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfx1AVCphXrVaAN5aN5IF8tjTxcWvxLEuMj-YtTFDIVHXoGIQ/viewform?usp=header
O pierwszeństwie przyznania miejsca decydować będzie:
- posiadanie statusu Członka, Członka Honorowego lub Osoby Stowarzyszonej KŻUW,
- posiadanie statusu studenta Uniwersytetu Warszawskiego lub statusu doktoranta w szkole doktorskiej prowadzonej przez Uniwersytecie Warszawskim,
- posiadanie statusu studenta innej uczelni lub statusu doktoranta innej szkoły doktorskiej niż wymienione w pkt 2,
- kolejność przesyłania zgłoszeń za pomocą formularza zgłoszeniowego.
Regulamin zapisów na kurs: https://drive.google.com/file/d/11NCTEIW-zqeTQtMYgEoxaBtyQN0LPNZX/view?usp=sharing
📧W przypadku przydzielenia miejsca na kursie, uczestnik otrzyma maila zwrotnego z zaproszeniem na kurs oraz szczegółami dotyczącymi płatności.
Zapraszamy serdecznie,
Zarząd KŻUW

