W imieniu swoim i Szkutnia Wisła zapraszamy wszystkich klubowiczów i sympatyków naszego klubu na jednodniowe szkolenie z obsługi i napraw usterek silnika jachtowego!
📆Kiedy? 08.12.2024*
📍Gdzie? Wał Miedzeszyński 295, Warszawa
*Uwaga: Zapisy prowadzimy do niedzieli 24.11 godz. 20:00
Kurs skierowany jest przede wszystkim do żeglarzy morskich. Naszym celem jest, abyście przestali „bać się” silnika, zrozumieli jego działanie i przyczyny niedomagań i potrafili samodzielnie usunąć najczęściej występujące usterki. Dlatego nie tylko omówimy od podszewki zasady jego pracy, funkcje poszczególnych systemów i podzespołów oraz osprzętu, ale też przećwiczymy wszystko na prawdziwym, działającym silniku w praktyce!
Część wykładowa (2,5 godziny):
Budowa i ogólne zasady działania silników wysokoprężnych (prezentacja na slajdach oraz na przykładowym silniku na żywo)
Omówienie pracy i kontroli systemów: zasilania: paliwowego (pompa niskiego i wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze, przewody paliwowe, filtry i odstojniki), powietrza, odmy, chłodzenia (obieg otwarty i zamknięty, pompa, wymienniki ciepła, termostat), mokrego wydechu, systemu smarowania i rozrządu.
Elektryka wokół silnika: alternator, rozrusznik, świece żarowe, prostowniki, ładowarki, bezpieczniki, heble itd.
Omówienie sytuacji: zapowietrzenia, wody w paliwie, zanieczyszczenia paliwa bakteriami, przyczyn przegrzewania się silnika, przeprowadzania serwisu olejowego
Przekładnie – omówienie typów S-drive i redukcyjno nawrotnej z wałem śrubowym. Olej w przekładni, uszczelka kadłuba, uszczelniacz (smarownica) linii wału.
Rozwój technologii i różnice w trendach konstrukcyjnych 'dawniej i dziś’
Pokaz i omówienie filmów z awarii silników diesla na jachtach
________________________
Część praktyczna (ok. 6 godz.):
Awaryjne uruchamianie i gaszenie silnika (symulacja awarii stacyjki i systemu wyłączania – odpalimy i zgasimy silnik na różne sposoby z pominięciem konsoli – zwarciem styków na rozruszniku, zgasimy go na różne sposoby: przez odprężnik, przez odcięcie paliwa z pompy i zdławimy odcięciem powietrza)
Uruchamianie silnika na słabym akumulatorze – z pomocą ręczną (omówimy możliwość zakręcenia kołem zamachowym liną i pasem transportowym)
Odpowietrzanie – doprowadzimy celowo do zapowietrzenia układu paliwowego, po czym przeprowadzimy procedurę odpowietrzania i ponownego uruchomienia silnika
Wymiana oleju i filtra
Wymiana paska klinowego alternatora
Uruchomienie silnika z otwarta pokrywą zaworów, omówienie mechanizmu odprężnika oraz regulacji luzów zaworowych.
Sytuacja „podpartego” zaworu i braku kompresji
Sytuacje braku chłodzenia: wyjęcie i inspekcja impelera pompy wody, ponowny montaż. Co robić w przypadku stwierdzenia uszkodzenia i braku zapasowej części? – Alternatywne metody chłodzenia silnika w sytuacji kryzysowej.
Grzanie się silnika c.d. – awarie termostatu. Jak zdemontować i przetestować termostat w kambuzie?
Czyszczenie i odpowietrzanie filtra wody zaburtowej
Co robić w przypadku stwierdzenia wody w zbiorniku paliwa, oczyszczanie ropy, podłączenie silnika pod awaryjny zbiornik, grawitacyjne sposoby transferu paliwa między zbiornikami i kanistrami
Zastosowanie pompy wody silnika w funkcji awaryjnej pompy zęzowej – przetestujemy i zmierzymy wydajność takiego rozwiązania
W trakcie zrobimy sobie kilka krótkich przerw na przewietrzenie umysłu i przerwę na obiad – można np. zamówić z dowozem.
Szkolenie poprowadzi Olek Hanusz, kapitan jachtowy, armator kolejnego jachtu morskiego, mechanik – amator od czasów, kiedy sam naprawiał swoje stare samochody w czasach młodości, wielbiciel i entuzjasta silników stacjonarnych i zaburtowych. Naszym „pacjentem” będzie klasyczny dwucylindrowy silnik Volvo Penta MD7A
💸Cena kursu: 400 zł/os
👥Maksymalna liczba uczestników: 7os
W celu zapisania się na szkolenie prosimy o kontakt mailowy na adres klubzeglarski@uw.edu.pl . Otrzymacie maila zwrotnego od organizatora z zaproszeniem na kurs i szczegółami do płatności.
Zapraszamy serdecznie,
Zarząd KŻUW